Avançar para o conteúdo principal

Research point


When was the piece made and how long has it been in your possession?
The piece is a "chemin de table" and it has been in my possession for almost one year, I brought with me after my last holidays, it came from my mother's house.

Who made it and where was it made?
This piece was weaved by my great-grandmother and embroidered by my mother. It was made in Alentejo, a region in the south of Portugal.

What is it made of?
It is made of linen and embroidered with cotton.

Can you identify the techniques that have been used?
It was embroidered by hand using satin stitch, cross stitch and a stitch that I cannot identify that looks like a kind of couching mixed with Herringbone stitch that I cannot really identify. The weaving is normal and straight, made with an old wooden weaver. I know the fabric is handmade, the stitches in the embroidery are handmade stitches.

Was is made by hand or machine? How are you able to determine this?
The weaving is normal and straight, made with an old wooden weaver. I know the fabric is handmade with a weaver, it is not an industrial fabric. The stitches in the embroidery are handmade stitches, I can determine this because even being perfectly stitched the stitches are only similar to each other instead of being equal to each other.

What is its purpose? Do you still use it? If not, how was it used and by whom?
The purpose of this piece is to be over a table to decorate it. I use it when the table is not being is for meals, otherwise I am afraid it will get stained. My mother used it the same way over the years.

What does it tell you about the maker or the user in terms of gender, role in society, wealth or environment?
It was made by a woman belonging to a family of weavers, it was the family business and fabric was made by both men and women. My great-grandmother was not wealthy but she could afford to send her sons to university, what means that the family had a fair income. As for environment, it was not industrial but flax is known for rapidly destroying the soil, the soil after a flax plantation needs approximately a 9 year pause to recover. I wonder if this was respected at the time.

What do you particularly like about the piece?
I like the fabric, linen is my favourite fabric, it is natural, it is local in both "my countries" and still produced in both too. Linen can soft and delicate or rough and rustic. It is fresh and it has a smooth touch and texture. The best sheets and linen are linen. And I am proud of having a piece weaved by my great-grandmother embroidered by my mother.

Mensagens populares deste blogue

Máquina corta-e-cose e outras

Recentemente, recebi um email com questões sobre a máquina corta-e-cose, respondi por email, fui verificar as estatísticas do blog e reparei que é uma pesquisa que já conduziu algumas pessoas aqui. Por isso, vou tentar explicar por alto as diferenças entre esta máquina, uma máquina de costura e outras máquinas parecidas. Eu tenho uma máquina corta-e-cose desde Janeiro de 2010. Quando ela me foi oferecida, senti que era "máquina demais" para mim, que não só não precisava dela como era também uma espécie de "desperdício" tê-la mas muito depressa mudei de opinião. Comecei por adquirir alguma bibliografia e ler sobre o assunto: Complete Serger Book Sewing with Sergers - The Complete Handbook for Overlock Sewing The Ultimate Serger Answer Guide Depois deitei mãos à obra, fiz imensas coisas e imensas coisas diferentes, testei a máquina a fundo. É uma máquina que serve para várias coisas mas serve principalmente para rematar o tecido para que este não desfie, fazer c...

Calças de ganga :: bainha original

Marcar as calças na altura desejada e cortá-las na linha de marcação. A seguir deve cortar-se o tecido em excesso na parte da bainha, deixando um centímetro de tecido a mais para se ter espaço suficiente para se coserem ambas as partes das calças - bainha e perna - e fazer uma costura para impedir que o tecido de desfie com o uso. Juntar ambas as partes das calças e prender com alfinetes, prestando particular atenção ao alinhamento perfeito das costuras das bainhas e das pernas das calças.  Coser na máquina, com uma agulha apropriada ao tipo de tecido, o mais perto possível do rebordo da bainha original, conforme a imagem em cima. A bainha, antes de ser passada a ferro, ficará com um aspecto idêntico à que aparece nesta fotografia. Aqui é aconselhável experimentar as calças para verificar se o comprimento é o desejado e se a bainha é suficientemente discreta. Após "abrir" bem a costura e passá-la a ferro, esta fica quase invisível mas é sempre bom verificar caso seja ne...

Trufas vegan e sem gluten

Tinha decidido não abandonar o blogue mas entretanto fiz estas trufas. São tão boas e fáceis de fazer que preciso de partilhar a receita convosco. Ingredientes:  - 20 tâmaras; - 120g de amêndoa ralada; - 2 colheres de sopa de óleo de côco; - 2 colheres de sopa de côco ralado; - 2 colheres de sopa de cacau. Se a amêndoa não estiver ralada, deve ser ralada separadamente. Deitar todos os ingredientes na Bimby (ou no robô de cozinha) e misturar na velocidade 6 até os ingredientes ficarem desfeitos numa massa homogénea. Colocar a massa no frigorífico durante 10 minutos. Depois é só fazer bolinhas e passar as trufas em côco ralado, cacau em pó, flocos de aveia, amêndoa em pó ou outro. Variação com café: - 15 tâmaras; - 4 colheres de sopa de flocos de aveia; - 2 colheres de sopa de óleo de côco; - 2 colheres de sopa de côco ralado; - 2 colheres de sopa de cacau; - ½ colher de chá de...